22.3.07

Vibeke Grønfeldt ”Om meg”


Hvem er jeg dersom jeg ikke har jobb og familie?
Den danske forfatteren Vibeke Grønfeldt lar sin hovedperson streve med disse spørsmålene i boka ”Om meg”. Lily er bibliotekar og har hele sitt voksne liv strevd med å bygge opp en fin fasade bestående av en bra jobb, sjefsektemann, pen villa og sosialt akseptabel omgangskrets. Hun kommer til et punkt der hun ser at hun har brukt alle sine krefter på å holde kontroll på alt dette. Livet hennes går av hengslene i store rykk, og mer eller mindre frivillig gir hun avkall på alt hun til nå har konsentrert seg om. Men hvem er hun da? Hun er langt nede når hun samler trådene og tar en vanvittig hevn over skjebnen og byråkratiet.
Boka er kanskje ikke spesielt lettlest, men den har mye humor, tildels av det svarte slaget. Livet bak skranken på et folkebibliotek blir tatt på kornet. Grønfeldt blir ofte ”beskyldt” for å skrive samfunnskritisk, også i denne romanen som kom ut på dansk i 2001, og i norsk utgave på Pax i 2003. Her er det den personlige skjebnen med sine dilemmaer og eksistensielle grublerier som griper mest.

Du kan låne boka på biblioteket

Les videre om Vibeke Grønfeldt og om ”Om meg”

Ingen kommentarer: